دانشمندان یک روش آزمایش قند خون بدون درد را برای بیماران دیابتی ابداع کردند

محققان استرالیایی امیدوارند که این آزمایش بزاقی کم هزینه جایگزین آزمایش قند خون مبتنی بر سوزن برای مبتلایان به دیابت شود.

13 جولای 2021- دانشمندان استرالیایی گفتند که آنها آزمایش قند خون بدون دردی را برای بیماران دیابتی، با یک نوار غیرتهاجمی ابداع کرده اند که سطح قند خون را از طریق بزاق چک می کند.

برای افراد مبتلا به دیابت، کنترل قند خون به معنای چندین بار سوراخ نمودن نوک انگشتان در طی روز با لانست و سپس قرار دادن یک قطره خون روی نوار دستگاه گلوکومتر است. قابل درک است که برخی از مبتلایان به دیابت با به حداقل رساندن تعداد آزمایشات خود از این روند دردناک جلوگیری می کنند.

با این حال، پرفسور Paul Dastoor، استاد فیزیک دانشگاه نیوکاسل در استرالیا، که رهبری این تیم را بعهده دارد، گفت: این آزمایش جدید با تعبیه ی آنزیم تشخیص دهنده ی گلوکز در یک ترانزیستور کار می کند، سپس این ترانزیستور می تواند میزان گلوکز موجود در نمونه را به دستگاه خوانش منتقل کند.

وی گفت: این روش نوید یک آزمایش قند خون بدون درد و کم هزینه را می دهد که نتایج بسیار بهتری را برای بیماران دیابتی به ارمغان می آورد. بزاق شما حاوی گلوکز است و غلظت گلوکز موجود در بزاق از غلظت گلوکز موجود در خون شما تبعیت می کند. اما این غلظت حدود 100 برابر کمتر از غلظت گلوکز در خون شما است و این بدان معناست که ما مجبور شدیم آزمایشی را ابداع کنیم که حساسیتی در حدود 100 برابر بیشتر از آزمایش قند خون استاندارد داشته باشد اما در عین حال ساده و کم هزینه باشد.

یک نوار آزمایش بزاقی و قابل چاپ برای اندازه گیری غیرتهاجمی قند خون بیماران دیابتی، از آنجایی که مواد الکترونیکی موجود در ترانزیستور بصورت مرکب تهیه می شوند، می توان این نوار را با هزینه ی کم چاپ کرد.

پرفسورDastoor ، گفت: موادی که ما با آنها کار می کنیم قابل توجه هستند، آنها جوهرهای الکترونیکی هستند که می توانند مانند مواد الکترونیکی کار کنند، اما تفاوت در این است که ما می توانیم آنها را در مقیاس گسترده با استفاده از چاپگر دو نواره چاپ کنیم، همان دستگاهی که شما برای چاپ روزنامه استفاده می کنید.

یک بودجه ی 4.7 میلیون دلاری (6.3 میلیون دلار استرالیا) برای ایجاد تاسیسات تولید کیت های آزمایشی در صورت تصویب آزمایشات بالینی، توسط دولت استرالیا تأمین می شود.

پرفسور Dastoor، گفت: این فناوری همچنین می تواند برای آزمایش COVID-19 و آزمایش آلرژن ها، هورمون و سرطان بکار گرفته شود.

این دانشگاه در حال حاضر با دانشگاه هاروارد در حال انجام آزمایشCOVID-19 ، با استفاده از همین فناوری است.

منبع:

https://www.aljazeera.com/news/2021/7/13/scientists-develop-pain-free-blood-sugar-test-for-diabetics